Voorstelling
De show bestaat uit interactieve, korte scènes met verschillend soort gedrag. We maken gebruik van de theatrale kracht van overdrijving en humor. En maken het publiek onderdeel (verantwoordelijk) voor het welzijn van de personages. Bijvoorbeeld door hen te laten ervaren dat ze ergens om hebben zitten lachen, wat eigenlijk helemaal niet oké is. De scènes zijn daarmee een (lach)spiegel van de werkvloer en zorgen voor bewustwording van situaties, effecten van het team of eigen handelen.
Nagesprek met het publiek
Na de voorstelling gaan we in gesprek met het publiek. Het nagesprek heeft vier subdoelen rondom sociale (on)veiligheid:
- De mogelijkheid aan medewerkers geven zich te uiten over wat ze gezien, gehoord en beleefd hebben tijdens de voorstelling.
- Bewsutwording onder medewerkers vergroten.
- Het gesprek bij medewerkers stimuleren.
- Het bieden van handelingsperspectief aan medewerkers.
- Waar kan ik binnen de organisatie heengaan als ik te maken heb met sociale onveiligheid?
Het nagesprek heeft een enorm versterkend effect op de realisering van de doelstellingen. Tijdens de theatervoorstelling worden medewerkers ‘opgewarmd’ en kunnen ze voorzichtig wennen aan de mogelijkheid van interactie. Onze ervaring leert dat medewerkers in een nagesprek hun beleving uiten en het aangaan van het gesprek in een enorme stroomversnelling komt. Het nagesprek kan door iemand intern in de organisatie verzorgd worden of door een gespreksleider van Croan.
In het nagesprek komen mee o.a. de volgende onderwerpen aan bod:
- Pesten (met z’n alleen tegen een)
- Schelden, grof en kwetsend taalgebruik
- Roddelen en negeren
- Seksuele opmerkingen (‘onschuldig’)
- Niet alleen sociale onveiligheid tussen medewerkers, maar ook van ‘boven naar beneden’ (leidinggevende/management)
- Discriminatie & racisme
- Misbruik maken van anderen: geld aftroggelen of lenen en vervolgens niet terugbetalen)
Verdiepingssessie
De verdiepingssessie is ontwikkeld voor sleutelfiguren van de organisatie. Advies is in ieder geval de directie, P&O manager en operationeel manager(s) aan te laten sluiten.
Het doel van de verdiepingssessie is om per ontwikkelbedrijf boven tafel te krijgen waar de behoefte ligt rondom sociale (on)veiligheid. Hoe staat het er voor en wat vraagt om aandacht/verandering? Het ontwikkelbedrijf bepaalt waar zij wel of niet mee aan slag gaan.
Alle deelnemers hebben na afloop van de verdiepingssessie een bijdrage geleverd aan het tot stand komen van een ‘mindmap’, waarmee de sociale veiligheid binnen de organisatie verbeterd kan worden.