Training:
Motiverende Gesprekstechnieken

Leer effectief en motiverend communiceren

Training: Motiverende Gesprekstechnieken

Deelnemers leren:

  • Hun invloedvaardigheden te vergroten
  • Nieuwe gedragspatronen in te zetten voor een effectievere communicatie
  • Effectief te beïnvloeden doormiddel van motiverende gesprekstechnieken
  • Verschillende vormen van reflecteren zodat je de ander aan het denken zet

240 deelnemers beoordelen deze training met een 8.2

Dit kunnen de deelnemers na afloop:

Na afloop van deze training in motiverende gesprekstechnieken en gespreksvoering zijn deelnemers in staat objectief om te gaan met cliënten, patiënten, medewerkers en/of collega’s, met meer gemak de ander positief te beïnvloeden en gewenste resultaten te behalen in het contact.

Attitude

Deelnemers:

  • Erkennen dat zij zelf invloed hebben op een interactie. De vraag “wat zou IK zelf anders kunnen doen in het gesprek?” staat centraal.
  • Zijn gemotiveerd de communicatie in een contact effectiever te laten verlopen.

Kennis

Deelnemers weten/kennen na afloop:

  • Hun eigen krachten (en valkuilen) in communicatie.
  • Het verschil tussen objectiviteit en subjectiviteit (beïnvloed door persoonlijke mening en gevoelens).
  • Hoe zij hun eigen interactiepatronen kunnen doorbreken.
  • Wat ervoor nodig is om hun eigen invloed te versterken.

Vaardigheid

Deelnemers kunnen na afloop:

  • Hun eigen valkuilen in interactie herkennen en doorbreken.
  • Nieuwe gedragspatronen inzetten voor effectievere communicatie.
  • Uit de subjectiviteit en vooroordelen blijven.
  • Doelgerichter een gesprek aangaan en een gewenst resultaat behalen.
  • Nieuwe motiverende gesprekstechnieken inzetten in gesprekken.

De inhoud van de training bestaat uit:

Hoe krijg je uit gesprekken het gewenste resultaat? Hoe krijg je iemand die zich terugtrekt in beweging? Of hoe structureer je iemand die juist heel veel praat? Hoe weet je of jouw manier van communiceren werkt? De effectiviteit van je communicatie is gelijk aan de reactie die je krijgt.

Elke actie zorgt voor een reactie. Door je eigen acties bewust te veranderen doorbreek je patronen. Dit programma laat je zien waar je kracht ligt in communicatie, maar ook waar je valkuilen liggen. Deze training Motiverende Gesprekstechnieken brengt je communicatie skills naar een hoger level. Je leert hoe je patronen kan doorbreken en de ander in beweging te krijgen door bewust je manier van communiceren aan te passen.

Deze training is voor:

Deze training is geschikt voor iedereen die zijn/haar invloedvaardigheden wil vergroten en wil leren hoe je nieuwe gedragspatronen kunt inzetten voor effectievere communicatie.

Wij gebruiken de volgende leermethode:

De training Motiverende Gesprekstechnieken is een combinatie van e-learning en een praktijktraining (blended learning). De theoretische basis wordt gelegd in een interactieve e-learning, waarna een unieke praktijktraining volgt.

Ter voorbereiding op de praktijktraining ‘Motiverende Gesprekstechnieken’ krijgen de deelnemers de uitnodiging om een leerwens en casus in te leveren. Met de leerwens en casus maakt de trainer het programma verder op maat.

Voor deze training zetten we onze LOTS-methode in:

Learning On The Spot – LOTS – is een interactieve en drempelverlagende trainingsvorm met acteur, waarbij de interactie in het hier en nu centraal staat. Uniek in zijn soort, want wij zijn de enigen die deze methode gebruiken. Sterker nog, we hebben ‘m zelf ontwikkeld. Bij LOTS is de acteur onderdeel van de groep, wat zorgt voor echte interactie. Deelnemers blijven daardoor dicht bij zichzelf. LOTS verhoogt het plezier in trainen én vergroot het leerrendement aangetoond aanzienlijk.

Voor deze training geldt de volgende accreditatie:

Deze training is geaccrediteerd bij het SKJ voor 17.50 punt en is geldig tot 28 juni 2025.

Onze trainingen zijn altijd volledig op maat:

Iedere organisatie en iedere medewerker is uniek. Daarom zijn al onze trainingen afgestemd op specifieke ontwikkelvragen van onze klanten. Ook die van jou. We luisteren naar jouw ontwikkelvraag en komen met een antwoord op maat.

Tijdsduur:

Het programma voor de training is altijd op maat. We stemmen de lengte van de training af op de ontwikkelbehoefte van jouw medewerkers. De e-learning Roos van Leary duurt tussen de 2,5 en 3 uur en is te maken op een zelf te kiezen tijdstip, op computer of laptop. Meestal bestaat de praktijktraining uit twee dagdelen en een mogelijke follow-up bijeenkomst.

STAP-budget:

Voor al onze trainingen en cursussen is het STAP-budget te gebruiken.

Zo doen we dat

Werkwijze

De Training:
Motiverende Gesprekstechnieken is precies afgestemd op de ontwikkelbehoefte van deelnemers en/of situaties die spelen binnen jouw organisatie. Zo versterken wij jouw medewerkers in hun ontwikkeling.

Persoonlijk

Onze trainers stemmen een training af op individuele leerwensen. Dat maakt de inhoud persoonlijk. Door in te gaan op de ervaringen van deelnemers, voelen zij dat het echt over hen gaat.

Direct toepasbaar in de praktijk

Dat wat je in onze trainingen leert, kun je de volgende dag gelijk toepassen. Leren door doen staat bij ons centraal. Net als zelf ervaren en praktisch aan de slag gaan.

Learning by doing

Na de training krijgen deelnemers een opdracht mee. Vervolgens volgt een follow-up bijeenkomst. Wat blijkt? 80% past nieuwe vaardigheden ook na langere tijd nog altijd toe.

Wat zeggen anderen over ons?

Testimonials

‘Maar liefst 91% van de deelnemers beveelt onze trainingen aan bij anderen. Daar zijn we natuurlijk enorm blij mee. Hier lees je een aantal van hun ervaringen.’

Benieuwd wat we voor jouw medewerkers kunnen betekenen? We geven je graag vrijblijvend advies.

in company training advies 1

Versterk de ontwikkeling van jouw medewerkers

Vrijblijvend advies op maat

We geven je heel graag vrijblijvend advies of meer informatie over de Training:
Motiverende Gesprekstechnieken. Laat je gegevens achter en we nemen binnen één werkdag contact met je op.

DLP CTA Form