De inhoud van de Training Versterk je Weerbaarheid en Veerkracht bestaat uit:
‘Doelbewuste aandacht voor de ervaring in dit moment zonder oordeel’. Dit is de definitie van Mindfulness zoals Jon Kabat-Zinn die in de jaren 70 van de vorige eeuw heeft geformuleerd.
Doel en duur
In deze veerkracht- en weerbaarheidstraining van drie dagdelen heeft mindfulness een belangrijke plek en trainen de deelnemers hun aandacht. Door middel van drie groepssessies en dagelijkse oefening thuis of op het werk tussendoor, vergroten ze hun opmerkzaamheid en verruimen ze hun bewustzijn. Ze leren zichzelf beter kennen en verrijken hun leven. Er valt veel te zeggen over mindfulness, er zijn niet voor niets boekenkasten over vol geschreven, maar de bottom line is: “je bent er of je bent er niet”. Je bent bewust aanwezig in het huidige moment of je aandacht bevindt zich ergens anders. Zoals in een onbewust en automatisch gedachtenpatroon over wat er is gebeurt of zou moeten gebeuren.
Motivatie
Prima als deelnemers een concrete aanleiding hebben om de training Weerbaarheid en Veerkracht versterken te gaan volgen. Bijvoorbeeld: moeite met het controleren van stress, begin van overspannenheid, piekeren, stemmingswisselingen etc. Het is een goede motivatie om persoonlijke problemen te willen verhelpen of voorkomen.
Een andere motivatie voor deze weerbaarheidstraining is om beter te willen worden in je werk. In elk beroep zal meer scherpte, rust, inzicht en bewustzijn leiden tot effectiever werken en beter functioneren.
Communicatie
Een professional is beroepsmatig veel bezig met communicatie, samenwerken en persoonlijke effectiviteit en ontwikkeling. Op al deze gebieden is bewust aanwezig zijn in het hier & nu erg belangrijk. Alleen vanuit dit bewustzijn kan een professional zich ontwikkelen in vaardigheden, houding en gedrag (de soft skills).
Kort en goed
Kort en goed: als professionals zich willen ontwikkelen, dan is de training Weerbaarheid en Veerkracht versterken een goede investering. Ze leren beter om te gaan met hun eigen oordelen, spanningen en automatische patronen. Het contact met klanten of collega’s wordt opener, oprechter en constructiever. Het werk wordt leuker en effectiever.