Deze 5 woorden maken je volgens Sinek een betere leider

Managen & LeidinggevenTips & Tricks

De meeste mensen denken bij goed leiderschap aan mensen met een visie die ze goed kunnen uitdragen. Maar volgens leiderschapsdenker Simon Sinek kun je met het tegenovergestelde een hoop meer bereiken.

Volgens Sinek is het voor leiders niet alleen belangrijk om goed te kunnen spreken, maar ook om te luisteren. Uit onderzoek blijkt dat het voor werknemers niet alleen belangrijk is om zich uit te kunnen spreken, maar ook om gehoord te worden.

Maar hoe zorg je dat je als leider goed luistert? Sineks advies? ‘Be the last to speak’.

Te laat

In dit fragment legt Sinek uit hoe veel leiders te werk gaan: ‘Ik zie het elke dag in bestuurskamers, ook bij mensen die zichzelf goede leiders vinden. En die misschien ook wel prima leiders zijn. Ze komen een kamer in en zeggen: “Dit is het probleem. Dit is wat ik denk, maar ik ben benieuwd naar jullie mening. Laten we een rondje maken.” Dan zijn ze te laat.’

In plaats daarvan moeten leiders hun mond houden tot verder iedereen zijn mening heef gegeven. Dit zorgt er niet alleen voor dat de aanwezigen zich gehoord voelen, maar dit geeft de leidinggevende volgens Sinek ook een duidelijk voordeel. ‘Je kan iedereens ideeën horen voordat je zelf je mening geeft. Dit zorgt ervoor dat jij slimmere dingen zegt, dan wanneer je dat gedaan zou hebben als je als eerste had gesproken.’

Moeilijk

Dit klinkt allemaal heel logisch, maar om dit in praktijk te brengen, is moeilijker dan je denkt, waarschuwt Sinek: ‘We staan allemaal te popelen om onze eigen briljantheid te laten zien en om anderen op hun fouten te wijzen. Maar als je jezelf kan dwingen om je mond te houden, ben je meteen een betere leider.

Wil je meer leren over communicatie of leiderschap? Wellicht een teamcommunicatietraining? Of een training ‘managementvaardigheden/ leiderschap’? We denken graag met je mee! 

Bron: MT

Meer Ontwikkelingen

gedragsverandering training praktijkopdracht

Gedragsverandering

De praktijkopdracht van Croan is een eerste aanzet tot gedragsverandering na de training. We nemen daarmee…
Croan gaat een zonnige toekomst tegemoet

Croan gaat een zonnige toekomst tegemoet

Een interview met oud-eigenaar Ton Kitzen en eigenaar Nathan van Groenigen Croan Training en Coaching versterkt…
Heb jij ook wel eens een spannend gesprek

Heb jij ook wel eens een spannend gesprek?

Deelnemer Yves van Veilig Thuis schrijft over zijn ervaring met de training ‘omgaan met emotionele bellers’.…